Programma 12 november 2006

Programma

Septentriones

onder leiding van Dick Teunissen

March no.1 in D

W.A. Mozart (1756-1791)

(bewerking D. Teunissen)

Blazersserenade in D mineur (opus 44)

A. Dvorák (1841 – 1904)

Moderato, quasi marcia

Minuetto. Tempo di minuetto

Andante con moto

Finale. Allegro molto

 

Pauze

Kennemer Consort

onder leiding van Benoît Debrock

Andante festivo

Jean Sibelius (1865 – 1957)

Strijkersserenade in E majeur (opus 22)

A. Dvorák (1841 – 1904)

Moderato

Tempo di valse

Scherzo. Vivace

Larghetto

Finale. Allegro vivace


 

De vader van Dvorák was slager-herbergier in Nelahozeves, een onooglijk dorpje in Tsjechië. Als oudste zoon geboren op 8 september 1841, is Antonín voorbestemd om hem op te volgen. Vioollessen die hij van de dorpsonderwijzer gekregen heeft, doen hem echter een andere keuze maken. In 1857 vertrekt hij als muziekstudent naar Praag. Hij houdt de eerste jaren het hoofd boven water door in diverse orkestjes te spelen als altist.

Door zijn successen als componist, en de vriendschap en bescherming van Brahms en Tschaikovski groeit hij uit tot een bekend musicus. Beroemde orkesten (in het buitenland) nodigen hem uit om eigen werk te komen dirigeren. Op uitnodiging vertrekt hij (na lang aarzelen) enkele jaren met zijn gezin naar New York als leider van de “National Conservatory of Art”. In 1894 loopt zijn contract in Amerika ten einde, en keert hij terug naar de Bohemen. Antonín Dvorák overlijdt in 1904 in Praag op 62-jarige leeftijd. Met het veelzijdige werk van Dvorák vond de Tsjechische muziekwereld zijn onmiskenbare nationale identiteit.

 

Antonín Dvorák schreef zijn serenade voor strijkers in 1875. Het was een gelukkige periode in zijn leven. Hij had net een beurs gekregen op aanbeveling van Brahms, hij was gelukkig getrouwd met Anna Cermakova en zijn grotendeels herschreven opera ´De koning en de mijnwerker´ was in 1874 met groot succes opgevoerd in Praag. Deze gelukkige omstandigheden klinken door in dit elegante vijfdelige werk. Drie jaar later, in 1878, schreef Dvorák één van de mooiste werken voor blazers: zijn serenade in D mineur, opus 44. Hij zou daarbij geïnspireerd zijn door een andere prachtige blazersserenade, de Gran Partita van Mozart.  Zelden staan, zoals vandaag, de serenades van Dvorák samen in één programma. Wij wensen u veel luistergenot!

 

W.A. Mozart (1756-1791)

March no.1 in D

 

Mozart wordt vaak beschouwd als het grootste muzikale genie aller tijden. Zijn productie was, vooral gezien zijn korte leven, enorm: 16 opera’s, 41 symfonieën, 27 pianoconcerten, 5 vioolconcerten, 25 strijkkwartetten, 19 missen, en vele andere werken in alle vormen die in die tijd populair waren.

In 1779 componeerde Mozart in Salzburg de Posthoornserenade(KV320). De mars die wij hier spelen is geschreven ter introductie van deze serenade. Mozart heeft nog een mars geschreven die na afloop ervan werd gespeeld. Het schrijven van marsen rondom een stuk was een goed gebruik in die tijd.

Jean Sibelius (1865 – 1957)

Andante festivo

De Finse componist Jean Sibelius schreef het Andante Festivo in 1922 voor strijkkwartet. Later bewerkte hij het stuk voor strijkorkest en op 1 januari 1939 dirigeerde hij deze versie voor een korte-golf radio-uitzending ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in New York. Van dit concert is een opname gemaakt op wasrol. Het was de laatste keer dat Sibelius dirigeerde en het is de enige bekende opname van hem als dirigent. Het Andante bestaat uit een nobele alsmaar doorgaande melodie. Volgens één commentator was Sibelius nooit dichter bij een religieuze verklaring dan in dit stuk.

 

 

 

Septentriones

Dit blazersensemble bestaat sinds het najaar van 2002 uit acht enthousiaste musici met een gezamenlijke interesse in kamermuziek. De basisbezetting is een klassiek octet bestaande uit twee hobo’s, twee klarinetten, twee fagotten en twee hoorns. Voor dit programma is de bezetting uitgebreid met een extra hoorn, een cello en een contrabas.

Het ensemble werkt aan twee of drie projecten per jaar. Een korte periode van intensief repeteren wordt afgesloten met concerten op diverse locaties in Nederland. Het repertoire bestaat uit klassieke, romantische en hedendaagse werken. Septentriones is Latijn voor enerzijds het sterrenbeeld Grote Beer en anderzijds het noorden en noordenwind. Het blaasoctet (wind octet) Septentriones is opgericht in de sterren- en planetenbuurt in Amsterdam-Noord en de leden komen (bijna) allemaal uit Noord-Holland. Sinds medio 2006 wordt het octet geleid door Dick Teunissen. Wilt u meer weten over Septentriones? Kijk op www.septentriones.nl.

Dick Teunissen

In 1948 in Ede geboren. Hij studeerde trompet bij Klaas Kos aan het conservatorium in Arnhem en directie HaFaBra bij Henk van Lijnschoten. Na zijn studie was hij als trompettist enkele jaren verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Vervolgens stapte hij over naar het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum. Daar was hij jaren als eerste trompettist werkzaam bij het Radio Kamerorkest. Het Radio Kamerorkest is medio 2005 gefuseerd met het Radio Symfonie Orkest, en is daarbij opgegaan in de Radio Kamer Philharmonie. Ook heeft Dick Teunissen vele jaren trompet gedoceerd aan het Hilversums Conservatorium, later opgegaan in het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Dick Teunissen heeft vele harmonie- en fanfare-orkesten gedirigeerd. Momenteel is hij dirigent van harmoniegezelschap Kunst na Arbeid in Arkel, en de Bouw- en Infraharmonie Nederland (voorheen: Wegenbouwkapel Nederland).

 

Kennemer Consort

Dit strijkorkest is ontstaan uit vrienden van vrienden van vrienden. ‘Ze hebben het druk en ze spelen met overgave een strijkinstrument’. Zo typeerde een recensent ooit het Kennemer Consort. Dit ensemble uit de regio Kennermerland (rond Haarlem) geeft eenmaal per jaar een concert en organiseert tevens jaarlijks een weekend waarin een extra uitdagend stuk wordt gerepeteerd en kamermuziek wordt gemaakt. Het Kennemer Consort streeft naar een zo groot mogelijke muzikale perfectie in samenhang met een grote mate van plezier in het samen musiceren. Dit voorjaar gaf het ensemble ter gelegenheid van zijn 15-jarig bestaan een concert in de Dordogne onder leiding van Jeroen Vermeulen. Dirigent voor dit najaarsconcert is Benoît Debrock en concertmeester is Han Wispelwey.

Wilt u meer weten over het Kennemer Consort? U kunt contact opnemen met Jet Bensdorp. Bel 023-5243047 of e-mail bens@tiscali.nl.

Benoît Debrock

 

Benoît Debrock studeerde orkestdirectie op het Conservatorium in Den Haag bij Ed Spanjaard en Jac van Steen. Hij is een allround dirigent. Hij heeft in 1998 het operagezelschap Opera Minora mede opgericht. Onder zijn muzikale leiding zijn verschillende premières van 20e eeuwse éénakters en onbekende kameropera’s uit de 18e eeuw geproduceerd, waarvan één zelfs door de Japanse televisie is opgenomen. Verder heeft hij radio-opnames gemaakt voor de NCRV.

In 2002 was hij muzikaal leider bij Opera Trionfo van ‘La Trágedie de Carmen’ van Bizet/Brooks. In 2003 heeft hij de wereldpremière gedirigeerd van de opera ‘De roep van de Kinkhoorn’ van Bart Visman op een tekst van Paul Biegel. Van deze opera is een cd-opname gemaakt. Eveneens in 2003 maakte hij zijn debuut aan het Nationaal theater in Weimar met Benjamin Britten’s kerkparabel ‘Curlew River’. De laatste twee jaar is hij nauw verbonden aan de Stichting Intermezzo Opera. Het is de tweede keer dat Benoît Debrock voor het Kennemer Consort  staat.